چیجوری از روانشناسی رنگ در بازاریابی استفاده کنیم؟

سبزی طبیعت و آبیِ آسمان بیکران، به شما احساس آرامش میدن؟ رنگ قرمز چراغ راهنمایی ورانندگی، شما رو به احتیاط وا می داره؟

اثر رنگا بر رفتار و تصمیمای آدم حقیقتی ثابت شده؛ حقیقتی که طراحان و بازاریابا خوب از اون استفاده کردن. جالبه بدونین بعضی وقتا تنها دلیل خرید بعضی اجناس، رنگ شونه! طبق آمار، واسه ۹۳ درصد خریداران «ظاهر محصول» اولویت داره و از این بین ۸۵ درصد هم «رنگ محصول» رو دلیل اصلی خریدشان معرفی کردن. اگه این ارقام واسه تون عجیبه، بهتره تا پایان این مطلب همراه ما باشین تا با جادوی رنگا و روانشناسی رنگ در بازاریابی آشنا شید.

 

رنگا چه جوری حال وهوای ما رو تغییر میدن؟

  • قرمز: رنگ قرمز با ایجاد حس اضطرار واسه فروشای دوره ای با هدف خالی کردن انبارها مناسبه. قرمز به افزایش اشتها کمک می کنه، واسه همین رنگ غالب در بیشتر فست فودهای زنجیره ایه. بدن رو تحریک می کنه و با افزایش فشار خون و ضربان قلب، هیجان و شور ایجاد می کنه.
  • آبی: رنگ موردعلاقه ی آقایان! آبی رنگ صلح، آرامش و اطمینانه. آبی حس امنیت رو تلقین می کنه، موجب کاهش اشتها می شه و بهره وری رو افزایش می ده. بیشتر برندهای محافظه کار، طرفدار رنگ آبی هستن که باعث جلب اعتماد مشتری به محصول می شه.
  • سبز: رنگ سلامتی، آرامش، قدرت و طبیعت! در مغازها واسه القای آرامش به مشتریان و واسه نشر موضوعات زیست محیطی به کار میره. رنگ سبز با ایجاد هماهنگی در مغز، به تصمیم گیری سریع و مؤثر کمک می کنه.
  • بنفش: معمولا نماد اشرافیت، دانایی و احترامه. مهارت حل مسئله و خلاقیت رو تقویت می کنه. واسه تبلیغ اجناس آرایشی و ضدپیری زیاد به کار میره.
  • خلاقیت-خلاقانه

    خلاقیت-خلاق

  • زرد و نارنجی: این رنگای خوشحال، خوش بینی و مثبت اندیشی رو تقویت می کنن. رنگ زرد ممکنه نوزادان رو به گریه بندازه و نارنجی حس احتیاط رو تحریک می کنه. در تشویق مشتریان پشت ویترین و کسائی که به شکل احساسی خرید می کنن، نقش مهمی داره.
  • سیاه: حس قدرت، اعتبار، ثبات و توان بدنی رو منتقل می کنه. بیشتر به عنوان نماد زیرکی به کار میره اما اگه بیش ازحد مورد استفاده قرار بگیره، آزاردهنده می شه.
  • خاکستری: نماد عمل گرایی، سالمندی و همبستگیه. درصورتی که زیاد از اون استفاده شه، ممکنه به ایجاد احساس پوچی و افسردگی منجر شه.
  • سفید: احساس پاکی، خلوص، تمیزی و امنیت ایجاد می کنه. میشه واسه تأکید بر بی رنگی و القای احساسی خنثی اونو استفاده کرد. فضای سفیدرنگ ممکنه خلاقیت رو تحریک کنه چون وضعیتی دست کاری نشده و پاک رو به ذهن متبادر می کنه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علائم نقرس، عوامل ایجاد، تشخیص و روش های علاج اون "

کاربرد نظریه ی رنگا

رنگ، عنصر چشم نوازیه که کاربردهای بسیاری در بازاریابی داره. تحقیقای زیادی اثر رنگا بر مشتریان رو اثبات کردن؛ رنگایی که با تحریک بخشای مختلف مغز، هیجان یا آرامش ایجاد می کنن. پس شرکتا و برندهای بزرگ خیلی راحت با انتخاب ترکیب درستی از رنگا می تونن مشتریان شون رو به خرید تشویق کنن.

واسه کاهش فشار به چشم، از رنگای مخالف استفاده کنین. این کار تمرکز بر موارد جورواجور رو واسه خواننده ساده تر می کنه. رنگا در جهت دهیِ واکنشای احساسی مصرف کنندگان تاثیردارن.

به طور مثال رنگای روشن تر به مصر ف کنندگان انرژی بیشتری میدن که باعث جوابا و واکنشای بهتری از طرف اونا می شه، اما اگه داده ها و اطلاعاتی که می خواید به مخاطب تون انتقال بدین مهم هستن، با استفاده از رنگای تیره تر تمرکز و بررسی رو واسه مشتریان ساده تر کنین.

برندهای بزرگ چه جوری از رنگا استفاده می کنن؟

مک دونالد با استفاده از رنگای زرد و نارنجی که هم پُرانرژی هستن و هم واسه بچه ها جذاب ان، اشتها رو تحریک و حس فوریت ایجاد می کنه. ضمنا این رنگا واسه بزرگ ترها کمی بد هستن، پس به ترک سریع رستوران، افزایش سرعت چرخه فروش و درنتیجه افزایش فروش رستوران کمک می کنن.

اثر قوی رنگا در تبدیل شدن مک دونالد به اینجور زنجیره بزرگی شگفت انگیزه. مطمئنا مک دونالد نمی تونست با استفاده از رنگ سبز، محبوبیت اینجور غذاهای کم وبیش ناسالمی رو این قدر افزایش بده!

جالب اینکه تنها برند معتبر جهانی که از سبز به عنوان رنگ اصلی اش استفاده می کنه، استارباکسه. استارباکس به امید تلقین آرامش بخشی قهوه هاش و دعوت از مشتریان واسه یک استراحت کوتاه در طول ساعتای پرفشار روز، از رنگ سبز استفاده می کنه.

منبع : smallbiztrends


دسته‌ها: آموزشی