۱. با مخاطب رفت و امد داشته باشین

سعی کنین در ارائه خود، یه سری پیشنهاد و پیشنهاد در مورد موضوع بحث مطرح کنین. استفاده از نمونه ها و مثالا، همیشه یکی از بهترین روشای انتقال مطلبه. پس وقتی سخنرانی می کنین از پیشنهادا و پیشنهادات قابل لمس کمک بگیرین. شاید بپرسید چه جوری؟ مثلا اگه در مورد فواید گیاه خواری صحبت می کنین، سعی کنین در آخر ارائه، یک کتاب یا جزوه ی مناسب و مربوط به موضوع ارائه خود به حاضرین هدیه کنین تا دیدی واقعی و قابل لمس از چیزی که گفتین پیدا کنن. در یک کلام، با مخاطب خود رفت و امد داشته باشین. واسه حرفای خود دلیل بیارین و به اونا انگیزه بدین تا موضوع رو پیگیری کنن.

۲. دلیل بیارین

واسه حرفی که میزنین دلیل بیارین و سخنان خود رو اثبات کنین. مثلاَ وقتی درباره موفقیت در جذب مشتری و بازاریابی صحبت می کنین حتما چند نمونه از تجارب واقعی خود رو بازگو کنین. بیشتر ما فکر می کنیم که اگه از موفقیتای خود سخن بگیم بقیه ما رو از خود راضی میدونن اما این تصور، َ اشتباهه. مردم واسه تأیید صحت یک حرف، همیشه به دنبال اثبات و مدرک مستدل هستن. با بیان تجربه های موفق خود اثر بیشتری بر حاضرین می ذارین و اعتبار خود رو نشون میدید.

۳. واسه جلو بردن بحث از مخاطب کمک بگیرین

یکی از اصول اساسی ارائه، خسته نکردن مخاطبه. اما متأسفانه در بیشتر سخنرانیا، مخاطب شنونده ی ساکتیه که همیشه به ساعت خود نگاه می کنه و منتظره ارائه به پایان برسه. مخاطب رو به بحث وارد کنین، با سوالای به موقع، نظر اونو جویا شید و با این کار نذارین فضای ارائه خسته کننده شه. در آخر ارائه هم می تونین به راههای مختلف، زمینه ادامه رابطه رو جفت و جور کنین. مثلا از حاضرین خواهش کنین، ایمیل خود رو به شما بدن تا رابطه بین شما و اونا حفظ شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دلیل چاق شدن بعد از ازدواج در خانوما و راه جلوگیری از اون 

۴. دوست داشتنی باشین

۵. در معرفی خود خلاق و پردل و جرات باشین

مردم دوست دارن از سوابق سخنران مطلع باشن. طبیعیه که هر چه موفقیت شما بیشتر و سابقه شما پر و پیمان تر باشه، اعتبار بیشتری دارین و مخاطب روی شما بیشتر حساب می کنه. پس بدونین که بخش معرفی بسیار مهمه و می تونه بر روند ارائه شما، اثر زیادی بزاره. در معرفی و برشمردن سوابق خود، خلاق باشین. مثلا می تونین از کسی که شما رو خوب می شناسد کمک بگیرین. از اون بخواهید شما رو معرفی کنه. در این صورت هم کار واسه شما ساده تر می شه و هم به شکل خلاقانه و بدون احساس شرم و خجالت، موفقیتا و تجربه هاش رو به مخاطب نشون میدید. باید بدونین که از خود گفتن، منافاتی با فروتنی نداره. شما که جز واقعیت، چیزی نمی گین؟ فروتنی ویژگی بسیار خوبیه اما اینجا بی معناست.

۶. کم گوی و گزیده گوی!

وقتی در مورد یک موضوع صحبت می کنین اصلاَ لزومی نداره همه معلومات خود رو در ارائه بذارین. پس سعی نکنین همه اطلاعات خود رو منتقل کنین. در ارائه باید سرفصلای یک مطلب رو گشود. سخنران، زمانی موفقه و خوب عمل می کنه که مخاطب اونو به ادامه و پیگیری بیشتر موضوع تشویق کنه. با انتخاب روش مناسب ارائه، کلیدهای اصلی رو در اختیار بقیه بذارین.

با رعایت اصول جور واجور و مختلف ارائه، میشه بر مخاطبان اثر گذاشت، اونا رو هدایت کرد و در خاطرشان موندگار شد. پس دفعه ی بعد که واسه ارائه به جایی دعوت شدید به اصولی که اینجا بیان شد نگاهی بندازین و شک نکنین که قلب مخاطبان رو تصرف می کنین.

منبع : blog.slideshare

دسته‌ها: آموزشی